Yleisöltä

Vastauksia useimmin esitettyihin kysymyksiin ja kommentteihin.

Miksi soittaja ei katso kapellimestaria?
- Soittaja seuraa nuotteja, mutta katsoo sivusilmällä kapellimestaria ja äänenjohtajia. Tietyissä kohdissa, kuten alussa, lopussa ja kappaleen taitekohdissa kapellimestaria seurataan tarkasti, samoin, jos hän kääntyy tiettyjä soittajia kohti.

Mihin kapellimestaria tarvitaan?
- Kukin kapellimestari johtaa orkesteria omalla tavallaan: selkeästi ja kurinalaisesti tai laajoin liikkein. Kapellimestari luo soittoon haluamiaan nyansseja ja dynamiikkaa, antaa sisääntulomerkkejä muusikoille. Hän huolehtii siitä, että esitys pysyy kasassa ja luo kappaleelle oman tulkintansa. Se, mikä saattaa näyttää yleisöstä samanlaiselta huitomiselta, sisältää orkesterille paljon informaatiota.

Miksi vain tietyt soittajat kätellään?
- Kapellimestari kättelee aina konserttimestarin, työnjohtajan, joka edustaa koko orkesteria. Myös solisti kätellään. Kapellimestari saattaa myös kätellä konsertin lopussa kaikki jousten äänenjohtajat. Takana sijaitseva basson äänenjohtaja saa vilkutuksen samoin puhaltajien äänenjohtajat.

Miksi jotkut soittajat nostetaan ylös?
- Joskus kapellimestari haluaa kiittää erikseen soolon tai ratkaisevan osan soittanutta orkesterilaista.

Miksi aina sama soittaja kääntää nuotteja?
- Kullakin puhaltajalla on omat nuottinsa, mutta kaksi jousisoittajaa katsoo samoja nuotteja eli he muodostavat ''pultin''. Viulisteista oikeanpuoleinen ja sellisteistä vasemmanpuoleinen ei käännä sivua vaan on soittovalmiina. Ammattitaitoon kuuluu kääntää sivu kerrallaan niin, ettei se estä vieruskaverin näkyvyyttä.


Kysymykset myös Tunne-lehdessä 01/2008. Teksti: Jukka Behm. Vastaajana Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostarinen.